صفحه اصلی > صنعت بسته بندی : جت پرینتر لیزری؛ نمونه‌ای از جدیدترین دستاوردهای تکنولوژی
جت پرینتر لیزری
جت پرینتر لیزری

جت پرینتر لیزری؛ نمونه‌ای از جدیدترین دستاوردهای تکنولوژی

آنچه خواهید خواند:

آیا می‌دانید جت پرینتر لیزری چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟ امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی پرینترها یا همان چاپ‌گرهای صنعتی و مدرن امکان چاپ اطلاعات ارزشمندی هم‌چون سری ساخت، قیمت، تاریخ تولید و انقضا و مواردی از این قبیل را برای ما فراهم کرده‌اند. دوام چاپ از نوع جت پرینتر لیزری بسیار بالا بوده و در کنار ماندگاری که دارد نتیجه کار را در شکیل‌ترین حالت ممکن به همراه رزولوشن با کیفیت عالی به کاربران و مصرف‌کنندگان تحویل می‌دهد. جالب است بدانید که این تجهیزات تحت عناوین دیگری هم‌چون لیزر جت، تاریخ‌زن لیزری یا لیزر مارکر نیز مشهور هستند. در این راهنما قصد داریم به طور مفصل با شما عزیزان در رابطه با جت‌های پرینتر لیزری صحبت کنیم. اگر علاقمند هستید که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب همراه ما باشید!

آشنایی با جت پرینتر لیزری

در ابتدا خوب است بدانید که LASER فرم کوتاه‌ شده عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation در معنای انتشار نور تقویت شده با تحریک تشعشات می‌باشد. به بیان دیگر، پرتوهای نور به واسطه تحریک ماده جاری با انرژی ایجاد خواهند شد و ذرات نور در راستای یک‌دیگر و به صورت یک دسته در کنار هم‌دیگر قرار خواهند گرفت؛ در نتیجه نور لیزر ایجاد می‌شود.


لیزر یک منبع نوری قدرتمند است که در بسیاری از زمینه‌ها کاربرد دارد. با توجه به خاصیت جهت‌گیری و هم‌فاصله بودن پرتوهای نور لیزر، این فناوری در علوم مختلف مانند پزشکی، صنعت، ارتباطات، علمی و غیره استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های لیزر می‌توان به پرتوی فوکوس شده، تمایل به جلب انرژی بالا، پایداری رنگ و همنوا بودن آن اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث شده است که لیزر در بسیاری از زمینه‌ها جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی باشد.

از جمله کاربردهای لیزر می‌توان به برش و جوشکاری فلزات، اندازه‌گیری دقیق، تصحیح بینایی، انجام عملیات جراحی، خواندن و نوشتن در دستگاه‌های اپتیکی، ارسال اطلاعات در فیبرنوری، تصویربرداری پزشکی و زیبایی‌شناسی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

علاوه بر این، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که لیزر با توانایی تحریک اندازه‌های قابل توجهی از تغییرات شیمیایی و بیولوژیکی در سطح سلول و بافت، در زمینه‌هایی مانند پزشکی سلولی و مولکولی، نانوتکنولوژی و بیوسنسورها نیز کاربرد فراوانی دارد.

با توجه به توان و کاربرد‌های گسترده لیزر، پژوهش‌های بیشتر در زمینه بهبود و توسعه این فناوری انجام می‌شود تا بتوان از این تکنولوژی بهره‌های بیشتری برد.

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

اگروفودز ؛ تنها پلتفرم تخصصی آگهی و نیازمندیهای صنایع غذایی

امروزه بهره‌گیری از لیزر در صنایع مختلف همواره رو به افزایش است؛ به طوری که با کمی دقت متوجه می‌شویم لیزر از صنایع پزشکی گرفته تا بهداشتی و … کاربرد گسترده دارد. جالب است بدانید که این تکنولوژی حتی در برخی از پرینترهای خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جت لیزری با ایجاد گرما و سوزاندن نقطه مورد نظر، عمل چاپ را در بهترین حالت ممکن به انجام می‌رساند. ناگفته نماند که در این شیوه چاپ نیازی به هیچ‌گونه جوهری نخواهد بود؛ از این رو می‌توان گفت که خرید جت پرینتر لیزری نه‌تنها سبب افزایش کیفیت چاپ می‌شود بلکه در کاهش هزینه‌ها نیز نقش موثری را ایفا می‌کند. به عنوان مثال جت‌های پرینتر لیزری برای تولیدی‌هایی که به صورت چند شیفت مختلف در حال فعالیت هستند گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

مزایای جت پرینتر لیزری

به طور کل تمامی پرینترهای صنعتی از نوع لیزری از فناوری‌های پیشرفته و مدرن برای انجام عمل چاپ استفاده می‌کنند؛ از این رو احتمال این که در این شیوه چاپ خطا یا اشتباهی بروز دهد بسیار ناچیز است. همان‌طور که گفته شد چاپی که توسط جت لیزری صورت می‌گیرد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین دلایل کیفیت بالای نتیجه نهایی چاپ توسط این دستگاه، مجهز بودن این تجهیزات به سیستم‌های هوشمندی هم‌چون Dynamic Calibration بوده که پارامترهای چاپی دستگاه را به صورت خودکار تنظیم و کیفیت بالای چاپ را تضمین می‌کند.

شایان ذکر است که جت‌های پرینتر لیزری تا حداقل ۴۵۰۰۰ ساعت احتیاجی به سرویس و پرکردن مخزن‌های مواد مصرفی اولیه ندارند؛ از این رو در تولیدی‌های چند شیفته به منظور صرفه‌جویی در زمان و همچنین ذخیره مالی گزینه بسیار ایده‌آلی به شمار می‌روند. ناگفته نماند که بهره‌گیری از این نوع سیستم چاپ امکان توقف خط تولید را به حداقل رسانده و عملیات چاپ را بدون هیچ‌گونه کثیفی و اتلاف مایعات انجام می‌دهد.

Delivery company or postal service automated packaging line, factory production shop interior cartoon vector with room full of industrial equipment, robotic hands packing cardboard boxes on conveyor

کاربرد جت‌های پرینتر لیزری

لیزر جت‌ها از جمله پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مختلف به حساب می‌آیند که امروزه به طور گسترده در خطوط تولید به منظور حک و چاپ اطلاعات بر روی بسته‌بندی و کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این تجهیزات می‌توان بر روی سطوح گوناگون که از مواد مختلف ساخته شده‌اند، اطلاعات مورد نیاز را با بهترین کیفیت چاپ کرد. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که جت پرینتر لیزری روی چه اجسامی امکان درج اطلاعات مختلف را دارد؟ در ادامه با متداول‌ترین اجسامی که می‌توان با استفاده از لیزر جت روی آن‌ها اطلاعات مختلف را حک نمود آشنا خواهیم شد:

  • انواع مختلف لاستیک و پلاستیک
  • انواع مختلف شیشه و سطوح شیشه‌ای
  • انواع ورق پلکسی، طلق، پی وی سی
  • انواع مختلف کاشی و سرامیک
  • انواع گوناگون سطوح چوبی
  • فلزات مختلفی هم‌چون نقره، طلا، استیل، برنج، مس، آهن و…
  • سطوح سنگی هم‌چون عقیق، تراورتن، گرانیت و…

از آن‌جایی که می‌توان از جت پرینتر لیزری به منظور درج اطلاعات روی سطوح مختلف استفاده کرد، کارخانجات و صنایع بسیار زیادی از این ابزار استفاده می‌کنند. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع نظامی، سنگین، زینتی هم‌چون طلا و جواهر، ساختمان‌سازی و شیرآلات، صنایع پزشکی، آرایشی، ابزار دقیق و… اشاره کرد.

تفاوت جت پرینتر لیزری با سایر جت‌ پرینترهای صنعتی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت بین دستگاه‌های مذکور در این است که جت لیزری از جوهر برای انجام عملیات چاپ استفاده نمی‌کند. عملیات حک یا چاپ به واسطه این تجهیزات بعد از گذشتن از لنز در واحدهای مختلف ۱۰ وات، ۳۰ وات و ۵۰ وات و یا فایبر با سیستم CO2 صورت گرفته و روی سطح مدنظر عمق ایجاد کرده و نوشته، لوگو یا هر اطلاعات دیگری بر سطح حک می‌شود. ناگفته نماند که مکانیزم عملکرد جت لیزری بدین صورت بوده که به جای استفاده از جوهر، از پرتوهای نور برای چاپ استفاده می‌نماید.

قیمت جت پرینتر لیزری

این تجهیزات برای انجام پروژه‌های طولانی مدت مهندسی انتخاب بسیار شایسته‌ای هستند و اکثراً در صنایع با چاپ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. با در نظر گرفتن تمامی ویژگی‌هایی که تا این بخش از مطلب برشماردیم، می‌توان حدس زد که قیمت جت لیزری در مقایسه با نمونه‌های چاپ‌زن دستی و اتوماتیک بیشتر خواهد بود. اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که نتیجه کار با تجهیزات مذکور در مقایسه با نمونه‌های اتوماتیک و دستی مزیت‌های بسیار بیشتری برای شما و خط تولید به همراه دارد؛ از این جهت می‌توان گفت که شما در قبال بهره‌وری از این مزایا و آسان نمودن فرآیند تولید و بازدهی بالاتر هزینه بسیار منطقی را پرداخت خواهید کرد.

سخن پایانی

در این راهنما با یکی از جدیدترین دستاوردهای تکنولوژی در صنعت چاپ به نام جت پرینتر لیزری آشنا شدیم. تجهیزات مذکور یکی از بهترین شیوه‌های چاپ یا حک اطلاعات بر روی سطوح مختلف چوبی، شیشه‌ای و… بوده که امروزه در صنایع مختلفی هم‌چون پزشکی، آرایشی، نظامی و… کاربرد گسترده دارد. در آخر باید اضافه کنیم که جت‌های لیزری در ازای کارایی مفیدی که دارند در مقایسه با نمونه‌های دستی و اتوماتیک از قیمت بیشتری برخوردار می‌باشند.

مقالات مرتبط
5 2 رای ها
امتیاز دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها